Kia Motors in de top-100 meest waardevolle merken
Interbrand, het grootste bureau ter wereld dat de waarde van merken onderzoekt, heeft recent bekendgemaakt dat Kia is doorgedrongen tot de top honderd van meest waardevolle merken wereldwijd, de ‘Top 100 Best Global Brands’.
Het prestigieuze onderzoeksbureau heeft de successen voor de top-100 notering met name toegeschreven aan de productkwaliteit, het design en de innovatieve marketingactiviteiten.
Kia Motors staat genoteerd op plaats 87 in de ‘Top 100 Best Global Brands’. Deze positie is te danken aan de hoge waarde van het merk, welke wordt geschat op 4,1 miljard dollar. Volgens Interbrand had Kia Motors vorig jaar nog een “merkaandeel” van 11% en is dit in één jaar tijd met 50% gestegen.
Onderzoeksmethodiek
De cijfers zijn afkomstig van een uitgebreide brand performance analyse, uitgevoerd door deskundige analisten. De analisten hebben zich gebogen over de merkbekendheid, de mate waarin het merk doorslaggevend is in de aankoopbeslissing en de verwachte toekomstige winsten van het bedrijf.
Gestegen wereldwijde verkoop
De sterke stijging van wereldwijde verkoop heeft grote invloed gehad op de top-100 notering. Vorig jaar zijn er wereldwijd bijna 2,5 miljoen auto’s verkocht, dit is een stijging met 81% t.o.v. voorgaande jaren (2008-2011).
Ook de overeengekomen sponsorcontracten, met grote sportevenementen als het FIFA WK voetbal, Australian Open en de NBA (National Basketball Association) hebben bijgedragen aan de sterke merkwaarde van Kia Motors.